De laatste week als vrijwilliger.... - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Kimberly Boone - WaarBenJij.nu De laatste week als vrijwilliger.... - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Kimberly Boone - WaarBenJij.nu

De laatste week als vrijwilliger....

Door: Kimberlyboone

Blijf op de hoogte en volg Kimberly

04 Mei 2012 | Zambia, Lusaka

Maandag 30 april

Vandaag Koninginnedag. In Nederland was ik waarschijnlijk met een grote groep richting de stad gegaan en daar lekker een dansje gedaan en drankjes genomen. Vind het erg jammer dat ik er niet bij kan zijn om daar met mijn maatjes flink te feesten. Maar goed in Zambia zijn is ook geen straf;-). Het is vandaag wel een gewone werkdag in Zambia. Op het ochtend programma stond Maramba clinic samen met Tobias. Tobias ging dossier zoeken en ik de vitals doen van al de mensen. Dit heb ik min of meer gevraagd omdat ik het een verschrikkelijk klus vind om dossiers te zoeken (ik heb in een iedere blog hier wel iets over geschreven;-)) Tobias vond het niet erg om het magazijn in te gaan, dus dat kwam mooi uit. Een geluk voor mij is dat ze een digitale bloeddrukmeter hadden..Ja een DIGITALE en dat in Zambia, wauw:D dus ik had een makkie deze ochtend.
Na de lunch mijn kroon afgemaakt en bij het zwembad gelegen.
Op het middag programma stond weer een health talk voorbereiden voor a.s. woensdag samen met Rachael, Katie en Steef. Ons onderwerp dit keer. Healthy life.
Gelukkig was Brie er niet meer op het einde dus zijn we lekker rond 15.30 uur gestopt.
Steef en ik zijn de Resource room in gegaan om daar verf te gaan zoeken om elkaar te gaan bodypainten. We kunnen natuurlijk Koninginnedag niet aan ons voorbij laten gaan. We hebben dan ook een leuke foto shoot gedaan bij het zwembad (zie foto's). Erg grappig iedereen keek ons echt aan van Okee die sporen niet ;-) maar daar is het Koninginnedag dag voor.
Na de teammeeting en het avondeten zijn we met een aantal naar de shoprite gegaan om daar de drank in te slaan voor vanavond. Het plan eerst was om naar de Fezbar te gaan en daar te vragen of de dj speciaal kon komen voor queensday. Maar eigenlijk hadden we een veel beter idee. Namelijk een Poolparty. Ik weet niet of mensen de film Project X hebben gezien? Maar zo iets dus.. Nee grapje haha
We hebben ontzettend veel mazzel we zijn namelijk vrij morgen omdat het Labourday in Africa is. Geen idee wat het is maar we zijn lekker vrij en dat vind ik nu zeker niet erg ;-)
De projectcoördinatoren vroegen of wij de andere 25 Nederlanders er een beetje wilde bij betrekken tijdens onze Queensday poolparty. Vooruit dan maar dachten wij:P Gelijk een leuke groepsfoto gemaakt. We hebben 2 spelletjes gedaan. De ene was om met een lepel een ei naar de andere kant te brengen en de andere was om een ballon tussen je knieën via iedereen naar de andere kant te brengen. Erg leuk dus. NOT. Ik voelde me net een klein kind;) gelukkig was het maar voor even.
Bijna iedereen had inmiddels Nederlandse vlaggetjes op de wangen. Inclusief Anne uit Duitsland, Sally uit Engeland, Audrey van België en 3 backpackers uit Israël haha echt heel grappig. Het was een erg leuk feest! Het is geen Stadhuisplein of Amsterdam maar ik heb het zeker naar mijn zin gehad! En dat georganiseerd door Steef en ik, de partyplanners:P

Dinsdag 1 mei

1 mei al weer, jeetje wat gaat het toch snel vrijdag gaan we al richting Kaapstad en dan zitten we al op de helft. Ik hoop niet dat de safari ook zo snel voorbij vliegt. Want voordat ik het weet zit ik al weer thuis, sollicitatiebrieven te schrijven. Ik wil daar nog even niet aan denken!
Maar wat heb ik vandaag gedaan. Nou niet veel eigenlijk. Net zoveel als wat ik zou toen 1 dag na Koninginnedag in Nederland. Brak zijn dus;-)
Het is nu 20.00 uur en ik lig al lekker in bed. Drie avonden feesten bijna achter elkaar wordt je wel moe van en ik wordt ook al een dagje ouder ;-)

Woensdag 2 mei

Maramba old peoples home opnieuw om daar onze health talk te gaan doen. Rachael en Katie praten over hygiëne. Steef en ik over healthy life. Zoals gewoonlijk moesten we weer eerst wachten tot de oudjes gegeten hadden. Ongeveer 9.00/ 9.30 uur gingen we van start. Dit keer vertaalde Benny het voor ons. Het was niet zo druk er waren maar 10 mensen. Na ongeveer 20 minuten waren we al klaar. Benny kwam op het idee om dan naar Maramba clinic te gaan om daar Tobias te ondersteunen. Prima dacht ik want anders zouden we toch alleen maar weer op een stoeltje in de zon zitten.
Steef en ik begonnen met de vitals en wisselde de administratie en de controles af. Katie en Rachael stonden in het magazijn dossier te sorteren en zoeken. Steef had het nog niet eerder meegemaakt en had wel van verhalen gehoord, van onder andere van mij, dat dossiers doorzoeken geen leuke taak was. Toch wilde ze het de laatste week nog even ervaren, daarom hebben we het laatste half uurtje geswitcht met de andere meiden. De bedoeling was om de files opnieuw te sorteren (want dat is hard nodig) alleen er was geen beginnen aan. Alles ligt door elkaar, heel frustrerend gelukkig was het dan ook maar voor een half uurtje.
Nu vroeg naar bed morgen staat namelijk weer een hele dag Natebee op de planning. En dit keer de Long walk leuk leuk :-)!
Donderdag 3 mei
Vandaag de longwalk in Natabee. Ja de longwalk ja!! We hebben echt gigantische veel gelopen ik kan niet goed inschatten hoeveel km precies. Maar door de onregelmatige wegen was het af en toe erg zwaar en het was ook erg heet vandaag. Genoten heb ik zeker want ik vind het heerlijk om zo veel te lopen. Samen met Steef, Jessica uit Chicago en Brave was ik op pad. Was een leuke dag:-). Op de terug weg kwam Yuji met het idee om kip te gaan eten vanavond. Hij kocht dan ook een levende kip en het werd aan z'n touwtjes vast gebonden in de bus gelegd, een beetje zielig vond ik het wel.
Na de zeer vermoeiende dag even naar de apotheek gegaan om daar cranberry tabletjes te halen, ik heb namelijk een blaasontsteking. Hopelijk werkt het goed zodat ik niet in Kaapstad een antibiotica kuur hoeft te hebben.
Hierna zijn we weer gaan voetballen. Tenminste iedereen ging voetballen, behalve ik. Ik ging namelijk volleyballen met 5 Zambianen haha was erg leuk. Daarna nog even een poging gedaan om te schaken!! Vroeger kon ik het een beetje, maar ik was het helemaal kwijt. Geen succes dus ;-)

Vrijdag 4 mei

Ons officiële laatste vrijwilligerswerkdag. Gek is het wel we zijn hier toch 5 weken geweest hebben absoluut een geweldige tijd gehad. Het is alleen echt voorbij gevlogen. Maar als ik dan terug denk aan het afscheid op schiphol lijk dat al weer maanden geleden, echt gek is dat.
Vandaag stond op het programma home based care in Nakatindi samen met Steef en Tobias. Het was een erg leuke ochtend. Dit keer ging er geen projectleider mee dus aan ons alle verantwoordelijkheid. Super leuk!
Door mijn blaasontsteking moest ik erg plassen. En nee er is geen WC. Ik probeerde het zo lang als mogelijk op te houden, uiteindelijk toch maar aan de caregiver gevraagd waar ik kon plassen. Ik had gehoopt ergens achter een boom te kunnen waar geen mensen zijn. Maar hij verwees mij naar zijn huis met in de tuin een wc. Geen wc als wij die kennen waar je kan doortrekken en nooit meer iets ziet of ruikt van je boodschap, maar eerder een gat in de grond met daarom heen bamboe takken als schutting. Ik wil nog iets over de lucht vertellen maar eigenlijk is dat niet in woorden uit te leggen. Het was vreselijk. Ik kan wel zeggen dat ik echt Zambiaans heb geplast, een hele ervaring;)
Nog even afscheid genomen van alle kindjes die van alle kanten altijd aan komen lopen en M'zungu naar je roepen. Ik denk dat als ik weer in Nederland ben dat ik de kleine negertjes en negerinnetjes zou aankijken van moet jij geen M'zungu zeggen;-) haha zo gewoonte is het al geworden.
Na deze ochtend even de laatste zonnestraaltjes gevangen want in Kaapstad zal het waarschijnlijk niet zo zonnig zijn als hier.
Op het middagprogramma stond YCTC. Ik was samen met Toby, Steef, Selina, Audrey en Jessica. En er waren bij het begin maar 4 kinderen. Wel grappig 6 vrijwilligers en 4 kinderen:P Het werd daarna wel gauw drukker. En het was een leuk middagje yathzeeen;-)
Morgen om 13.00 begint ons volgende avontuur. Dan gaan we namelijk voor een week naar Kaapstad.
Heeel veel zin in.. We hopen dat we de eerste avond al gelijk gasten leren kennen om daar te gaan stappen. Het wordt namelijk afgeraden om daar als 2 jonge meiden alleen te gaan stappen. Voor de rest willen we de Tafelberg mountain zien, het stadion, de pinguïns op het strand en misschien naar Robben eiland. Er is genoeg te zien en te doen dus ik maak me geen zorgen deze week wordt zeker leuk en heb er mega veel zin in:-)

Veeel liefs kimm
xxxxxx

  • 04 Mei 2012 - 17:39

    Marloes H:

    Leuk hoor allemaal, geniet ervan!

  • 04 Mei 2012 - 17:58

    Saskia:

    Hey Kim! Wat een coole verhalen allemaal. Ik ben het allemaal ff een beetje aan het inhalen, want heb er zelf in Australië niet veel tijd voor gehad haha!
    Maar leuke foto's ook enzo, en nu naar Kaapstad, spannend hoor!! Nu begint jullie 'echte' vakantie ;)
    Superveel plezier nog en kijk uit voor creepy bushmen!!

    Xx Sas

  • 04 Mei 2012 - 18:40

    Marian:

    Hoi Kim,
    Leuk weer je avonturen te lezen. Veel plezier straks in Kaapstad en op Safari en natuurlijk in Dubai!

    Groetjes,
    Ron, Marian en Lianne.

  • 05 Mei 2012 - 13:10

    Opa En Oma:

    Hallo kimberly:
    Wederom bedankt voor je verhaal,en wat is het toch allemaal vlug voorbij, hè??
    Je ga nu een tijd van genieten tegemoet, maar ik wil als je opa toch even op je hart drukken dat Kaapstad niet hetzelfde is als Rotterdam, ik bedoel wees allert
    Je schreef ook dat er voldoende te zien is daar , dus gaan wij maar weer zitten afwachten wat het volgende verhaal gaat worden, Wij wensen je heel veel plezier.en we zien uit naar het volgende verhaal De groetjes en kusjes van Oma en Opa

  • 07 Mei 2012 - 11:14

    Ben:

    Heeey Kimberly

    We hadden mekaar gisteren al even gezien en gesproken ( Skype) dus nu even je verhaal gelezen
    Je zegt het zelf 5 weken die supersnel voorbij zijn gegaan, maar waar je toch zoveel beleefd heb goed dat je je belevenissen op schrift heb gezet.

    Vervelend die blaasontsteking als je het nou niet vertrouwd gewoon naar een dokter he zeker in Kaapstad daar zitten geen voodoo dokters...

    Zelf net terug uit London wat weer geweldig was....
    Okay je volgende fase is nu aangebroken Kaapstad leuk dat je wat "onverwachts " visite heb gekregen he
    Bij deze wil ik Ronald en Stephenie van harte feliciteren: Opdracht geslaagd zullen we maar zeggen Ronald.

    Ik hoop dat je het ook daar prima naar je zin heb en de eerste indrukken zijn prima heb ik kunnen zien op de foto's
    Ik zou zeggen doe een ieder de groeten en vooral je Moeder het gebeurt toch niet zo vaak dat je je verjaardag viert in Kaapstad he
    Groetjes je Pa xxx

  • 08 Mei 2012 - 07:29

    Suus:

    Kim!

    Wat hebben jullie samen een fantastisch avontuur!
    Je kan nu ook eindelijk je grote geheim loslaten voor Steef! Hihi.. super romantisch toch! Echt super dat je moeder, danny en rachel naar jullie toe zijn gekomen..!

    Geniet ervan lieverd, maar dat zal vast en zeker lukken.. :)

    Xx Suus

  • 11 Mei 2012 - 19:06

    Agaath Otter:

    Hoi Kim ik vind het geweldig wat jullie doen.maar nu komt het nog de vakantie geniet er maar van.een fijne vakantie hè.grtjes van hier.

  • 07 Juli 2012 - 18:05

    HI:

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kimberly

Actief sinds 04 Maart 2012
Verslag gelezen: 1142
Totaal aantal bezoekers 37517

Voorgaande reizen:

06 Juni 2012 - 09 Juni 2012

Dubai

12 Mei 2012 - 06 Juni 2012

Safari 24-day Kaapstad-Johannesburg

05 Mei 2012 - 12 Mei 2012

Kaapstad

28 Maart 2012 - 04 Mei 2012

Vrijwilligers werk Zambia

Landen bezocht: