Bingo, kinderen schminken, een hoop babietjes en v - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Kimberly Boone - WaarBenJij.nu Bingo, kinderen schminken, een hoop babietjes en v - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Kimberly Boone - WaarBenJij.nu

Bingo, kinderen schminken, een hoop babietjes en v

Door: Kimberlyboone

Blijf op de hoogte en volg Kimberly

29 April 2012 | Zambia, Lusaka


Maandag 23 april

Dambwa clinic stond vandaag op de planning samen met Steefie. Bij aankomst kregen we een warm welkom en een uitgebreide rondleiding, lichtelijk verbaasd want dat had ik nog niet eerder meegemaakt. Dit keer was het een stuk leuker dan de laatste keer. We konden allebei de vitals doen en elke patiënt had zijn of haar eigen dossier bij hun zodat je gelijk de controles kon opschrijven. Niet te veel administratie, dus niet teveel gedoe. Met z'n tweeën was best gezellig en we kwamen er kletsend doorheen. Af en toe is het best handig dat we lekker in ons eigen taal kunnen praten en het is maar goed dat ze ons niet kunnen verstaan trouwens, hoe vaak Steef en ik niet tegen elkaar gezegd hebben “mijn god wat stinkt die vent” of iets wat daar op lijkt;-)
Na de lunch even wat foto's geüpload en bij het zwembad gelegen.
Op het middag programma stond Old peoples home. Samen met Steef, Inge en Selina mocht ik op pad. En wat stond er op het programma jawel.. BINGO! Haha geweldig. Alhoewel ik eventjes in slaap was gevallen zo moe was ik nog van het drukke weekend.. en JA echt! Ik slaap voldoende ik lag gister rond 20.30 uur al op bed ;-)
Was een relaxde leuke middag. 'S avonds lekker gechilld en rustig aangedaan.


Dinsdag 24 april

Vandaag Libuyu Clinic again.. Vorige week was NIET leuk. Vandaag daarentegen dan weer wel:)
We hadden een leuke verpleegkundige als collega. We begonnen met de gewone vitals. Erin onze projectcoördinator had ons dit keer afgezegd en heeft gelijk voor ons een goed woordje gedaan om eventueel meer taken te doen, i.p.v. enkel de vitals. Dit mocht van hun. Alhoewel nog een beetje onduidelijk was wat het zou worden. Om 9.00 uur ongeveer ging ik naar achteren om te vragen wat ik mocht doen. Een vrouw liep naar buiten en ik moest met haar mee lopen. Daar stonden ze weer hoor een hele rij dames met een hele hoop babies. Dit keer mocht ik niet wegen maar registreren. Iemand anders woog de babies. De bedoeling was om het op het zogenaamde groeiboekje te noteren en in een schriftje die van de clinic is. Prima dacht ik. Het wegen ging alleen een stuk sneller dan het registeren waardoor er op den duur een grotere rij bij mij stond dan bij het wegen.
Het zal het cultuurverschil wel zijn hoor. Maar hoe vaak ik niet tegen een moeder zeg “Hello” en geen “Hello” terug krijg. Het liefst zou ik dan nog een keer zeggen HELLOOO!!! maar ik hou me in ;-)
Om 10.00 uur ben ik gestopt. Ik was er helemaal moe van aangezien ik zo snel als mogelijk die rij wilde weg werken. Ik ben weer naar binnen gegaan om te switchen met Steef.
Steef zat lekker op het gemakkie te kletsen. Prima dacht ik even rust na zo'n druk uur. Af en toe kwam er eens een patiënt. De rest van de tijd lekker zitten kletsen met de verpleegkundige. Wel leuk om wat te weten te komen over de opleiding en de ziektebeelden hier.
Steef kwam al redelijk snel terug omdat er niet veel moeders meer buiten waren. Na nog even te hebben gekletst en af en toe een vital te hebben gedaan, hebben wij de de stoute schoenen aangedaan en gevraagd of we een kijkje konden nemen bij de dokter, hoe het hier te werk gaat. Dit was geen probleem en we mochten het hok binnen.
Het was leuk om de dokter eens aan het werk te zien. Het was een jonge kerel van rond de 27. Bij navraag blijkt de geneeskunde opleiding maar 3 jaar te duren. Dat is even een verschil met Nederland waar je minimaal 6 jaar aan het leren bent om dokter te worden. De dokter was heel aardig, was veel aan het vertellen en vroeg een hoop aan ons. Hij had nog maar weinig oog voor de patiënt, hilarisch!
Op het middag programma stond weer Health talk voorbereiden voor donderdag met alle medical volunteers. Dat zijn er overigens niet meer zoveel het is nu alleen nog maar Steef, Tobias en ik. En gister is Katie aangekomen uit Engeland. De rest een hoop teachers en enkele sport volunteers. Dit keer gaat de Health talk over dehydration en diarrarhoe.. erg interessant dus:P
In de avond filmpje gekeken met een aantal mensen en de dag was al weer om......

Woensdag 25 april

Vandaag peoples old home samen met Tobias, Katie en Steef om vitals te doen en naar de klachten te vragen. We kwamen rond 8.15/8.30 uur aan en we begonnen uiteindelijk om 10.00 uur!! De mensen moesten namelijk nog bij elkaar verzameld worden en ontbijten. Ik vond het eigenlijk niet heel erg we hebben lekker in het zonnetje gezeten en gekletst. Alleen als je anderhalf uur in de zon zit en daarna moet beginnen met werken valt dat niet mee;-). Ik had het liever andersom gehad. Tijdens het wachten zagen we een hond lopen met duidelijk zichtbare tepels:P ik was natuurlijk erg benieuwd waar de kleintjes zouden zijn. Ik vroeg het aan iemand en die verwees ons naar de kleintjes. Super schattig echt zeven, 5 weken oude hondjes leuk leuk!
Na de lunch stond op het middagprogramma YCTC again.. ofwel een gezellig middagje yathzeen want de kinderen vermaken zich toch wel met elkaar;) Samen met Tobias en Steef lekker een middagje ons vermaakt en gekletst!
De rest van de dag niet veel bijzonders gedaan wat foto's uitgewisseld met Mieke want die gaat vrijdag al weer weg snik snik:(
Inruil voor Mieke komen er 25 andere 17 jarige Nederlanders!!! dat wordt wat!!

Donderdag 26 april

Vandaag naar Maramba clinic samen met Steef, Tobias en Katie. Steef en ik houden ons praatje over dehydration. Tobias over diarree:P en Katie ging een aantal vragen stellen aan het publiek. We begonnen rond half 9 en er waren zo ontzettend veel vrouwen (met hun babies) ik denk wel tussen de 80 en 100. Echt veel dus. Blijft altijd nog wel spannend zo'n health talk, gelukkig had ik gezorgd dat ik maar een klein stukje tekst had ;-) Na de health talk mochten we de babies van al die vrouwen gaan wegen. Tobias en Katie gingen registeren en Steef en ik de babies wegen. Het was echt heel leuk. Alleen er kwam geen einde aan!! De rij was zo lang en steeds kwamen er weer nieuwe babies met moeders. Sommige vrouwen gingen voor je neus een beetje ruzie lopen maken wie er als eerst mocht. Echt overal waar we keken zagen we moeders met babies. Het was een erg vermoeiende ochtend!! Maar zeker een leuke ochtend ik denk dat ik babies wegen wel een van de leukste projecten vind!
Tussen de middag even naar het postkantoor gegaan en op het middag programma stond Art club samen met Selina en Toby. Art club houdt in, wat het woord al zegt, verven met de kinderen.
Dit had ik nog niet eerder meegemaakt dus ik was benieuwd. Bij aankomst bleken er echter geen kinderen te zijn, waardoor we uit verveling maar met de verf op de grond gingen tekenen. Yuyi ging intussen met het busje wat kinderen ophalen, geen idee waar trouwens. Ongeveer 15 minuten later kwam het propvolle busje terug met allemaal kinderen. Haha echt grappig. Selina kwam met idee om in plaats van te verven op papier de gezichten van de kinderen te gaan verven:P Ze begon bij mij en ik bij haar. Daarop volgend wilde elk kind geschminkt worden. Ze wilde allemaal een leeuw worden of een giraffe. Ook heb ik een paar keer een clown getekend:P Ik weet niet echt of het de bedoeling was van Art club, om die kinderen te gaan verven, maar ik vond het in iedere val leuk en die kinderen al helemaal. Dus waarom niet!! Ik denk dat ik bij elkaar wel 20 kinderen geschminkt hebt;)
'S avonds stond op het programma; voetbal of volleybal en een braai! Ik heb uiteindelijk volleybal gekozen omdat ik daar een stuk beter in ben dan in voetbal. Was een erg leuke avond! En lekker gegeten. Terug bij volunteerhuis nog even met een aantal meiden een drankje gedaan bij het zwembad. Officieels Mieke's laatste avond:(

Vrijdag 27 april

Vandaag home based care gedaan in Linda samen met Steef en Brave. We hadden vandaag maar weinig patiënten gezien en vooral veel gelopen. Van te voren hadden we tegen Brave gezegd dat we wel direct om 11.00 uur weg willen. Dit omdat we Mieke gedag moesten zeggen die vertrek 11.30 uur en we moesten onze visum verlengen, want die verloopt vandaag. Buiten het vele lopen was het eigenlijk geen hele bijzondere ochtend. We waren alleen wel pissig op Brave aangezien we om 11.00 uur toch nog naar een patiënt gingen en er bleken er gelijk twee te zijn. Na een kwartier eindelijk klaar en gauw gelopen naar de plek waar de bus ons zou oppikken. Het was inmiddels al 11.30 uur en we baalden flink omdat we nu te laat zijn voor Mieke.
Gelukkig bij aankomst bij het volunteerhuis was daar nog Mieke. De andere bus was (weer) stuk, waardoor ze op ons moest wachten. Afscheid hebben we dan gelukkig kunnen nemen. Jammer dat ze nu weg is we missen nu een van onze partyanimals. Deze zomer komt ze een keer naar Nederland om een leuk festivalletje op te zoeken, dus dat is wel heel leuk:)
Na de lunch en het verlengen van onze visum stond op het middag programma afterschool met de grazykids samen met Tobias, Kaleb, Steef en ik. Veel zin had ik niet van dat gehang van die kinderen dus ging ik samen met Tobias boomerangen, teminste proberen:P Het valt namelijk niet mee om een boomerang terug te laten komen, maar het ging steeds beter. 'S avonds lekker hamburger met patatjes gegeten. Inmiddels waren de 25 Nederlandse pubers gearriveerd en de 4 leraren. Pff even wennen en aanpassen kan ik je vertellen !!
Vanavond lekker stappen met Steef, Tobias, Audrey, Toby en Kaleb . De rest van de vrijwilligers zijn naar Chobe national park voor een dag en een nacht.


Zaterdag 28 april

Stappenwas gister weer erg gezellig van te voren gekingst met z'n alle. Af en toe kwam er een jaloerse Nederlandse puber voorbij (die mogen namelijk geen slokje alcohol, doen ze het wel worden ze naar huis gestuurd:P) dus dat was wel grappig. Het was erg druk in de Fezbar er waren een hoop blanken uit Zuid-afrika en ik zag zelfs een paar chinezen, maar die zie je overal geloof ik:P
Na afloop nog even een duik genomen met z'n alle in het zwembad en koud dat het was, maar wel erg grappig.
De rest van de dag lekker bijgekomen bij het zwembad. Om 16.00 uur gingen we met de taxi naar Royal Livingstone voor de High tea. We gingen met een grote groep dus dat was erg gezellig. Ik heb mij weer heerlijk vol gevreten met van alles en nog wat:)
Er was nog wat gebeurt tijdens de High tea. Stephanie werd namelijk beroofd van haar quiche. En wel door een aapje!! haha het was zo grappig ik kon niet meer stoppen met lachen. In een flits kwam die en wastie ook weer weg. Heel leuk. Na afloop zijn we met een volle maag weer over het prachtige resort gelopen. Onderweg weer spring foto's gemaakt en genoten van de zonsondergang. We gingen op zoek naar de giraffe en we kwamen er uiteindelijk drie tegen! Ik heb er zo'n twee meter vandaan gestaan, erg leuk dus! Na de high tea even een powernapje gedaan. Het plan was om s'avonds weer naar de Fezbar te gaan. Alleen Steef en ik waren nog kapot nog van de avond daarvoor. Na een hoop twijfel ben ik toch maar gegaan Steef was thuis gebleven. Uiteindelijk toch nog een erg gezellig avond gehad.

Zondag 29 april

Nu lekker bij het zwembad uitrusten. Vanavond gaan we bij de Fezbar mexicaans eten met z'n alle, ben benieuwd. Steef en ik hebben trouwens ook vast een begin gemaakt aan onze kroon. We laten koninginnedag natuurlijk niet helemaal aan ons voorbij gaan;) Vanavond bij de Fezbar gelijk even kijken of we een DJ kunnen regelen voor morgen avond en het feest kan beginnen!

Iedereen veel plezier met Koninginnedag! Niet te veel drinken! Dan doe ik het ook niet;-)
Byebye iedereen. En nogmaals bedankt voor alle reacties erg leuk!!


Liefss Kimmm xxx

  • 29 April 2012 - 19:03

    Adger:

    Helllooooooooo Kimberly,

    Zie je wij Nederlanders kunnen het wel dat hello zeggen.
    Leuk stukje weer enne een hele fijne Koninginnedag daar. Ik hoop dat de oranje tompouce daar te krijgen is bij de bakker ;-)

    Houdoe,
    Adger

  • 29 April 2012 - 20:25

    Karin:

    Hello Hello HELLOOOOOOOO

    Je laatste week gaat al weer in van het vrijwilligers werk tjonge jonge wat gaat het toch snel. Wat hebben jullie een hoop meegemaakt hé en wat een ervaring.
    Jullie hebben weer een leuke week achter de rug. Leuk dat jullie hebben mogen kijken bij de arts, en dat daar de opleiding maar 3 jaar duurt onverstelbaar dat is veel korter als een verpleegkundige hier. Al 3x een Health talk gedaan dat had je een half jaar geleden ook niet gedacht dat je dat nog eens zou doen en dan in het engels heel knap van je.
    Grappig dat Stephanie beroofd is van haar quice en dat door een aapje ik kan me voorstellen dat jullie niet meer bijkwamen, daar zal je wel geen foto's van hebben, omdat tie zo snel was.
    Koninginnen dag zal je wel missen, maar er komen. er nog veeeeel meer hoor.
    En wat een leuke oranje oortjes hebben jullie gemaakt gaan jullie die morgen opzetten.
    Jammer dat Mieke weg is.........maar leuk dat ze een keertje naar Nederland komt.
    En 25 pubers van rond de 17 jaar pffff daar zit ik 4 dagen per week tussen op mijn werk dus ik weet hoe dat is, en dan zijn het er wel meer als 25.
    Maar wel een hele ervaring voor die gasten zeg.
    Zo geniet van je laatste week bij het volunteerhouse en dan op naar Kaapstad, ook weer een hele belevenis, ik heb even op google gekeken maar daar is ook een hoop moois te zien. Tafelberg, Robbeneiland je kan daar zelfs zwemmen met haaien.......dat moet je maar niet doen hoor er is daar pas een knul overleden nadat zijn been door een haai was afgebeten grrrrrrrr.
    Nou dit was het weer..........
    Tot een volgende blog, hoop je snel weer op de skype te spreken.

    dikke kus xxxxxxxxx
    Benieuwd of je dan ook zo'n uitgebreid blog schrijft

  • 30 April 2012 - 15:30

    Opa En Oma:

    Hallo Kim:
    Je kan met recht zeggen een reisverslag, prachtig hoor!! Je doe ons er een groot genoegen mee in ieder geval. Aan alles komt een eind ,dus ook aan je werkzaamheden als volunteer, maar er staan je weer andere mooie /leuke dingen te wachten We zijn dan ook weer razend benieuwd wat je daar weer gaat meemaken, en laat ons ervan meegenieten door middel van je verhalen, want je heb je de laatste tijd aardig ontpopt als reisverhalen schrijfster, Maar pas op hè, je heb met wilde beesten te maken en al zien ze er schattig uit, altijd op je hoede blijven, De ene keer pak je een olifant bij zijn slurf en dan zit je weer tussen 3 giraffies, of een nijlpaard . Maar ik heb het volste vertrouwen in je kunde als temster, dus we wachten maar weer af Wij wensen je nog heel veel plezier de komende dagen en tot zolang de groeten en kusjes van Oma en opa


  • 30 April 2012 - 18:58

    Ben:

    Heeey Kimberly

    Alweer genoten van je verhaal, het blijft nog steeds een avontuur in den vreemde.
    Wat je al met al niet meemaakt mooie,serieuse en zeker leuke momenten aaneen geschakeld.
    Hier hebbben we net weer Koninginnedag gevierd met schitterend weer, wel 21 graden, jaja jullie hebben niet alleen mooi weer, alleen ben ik bang dat het maar 1 dagje was want morgen word het weer alweer minder.
    Ik heb gehoord dat jullie een feessie hebben georganiseerd t.b.v. de Koningin leuk hoor heb je ook Oranje Bitter daar vast niet maar wel andere heerlijke drankjes.
    Morgen 01-05 nog een ochtendje werken (brrrr) en dan vier dagen naar Southampton en London voor twee concerten van Manfred Mann, dat word weer ouderwerts knallen, en hoop vrienden uit den vreemde die ik dan weer ga ontmoeten, ik heb er zin in.
    Kimberly ik zou zeggen nog veel plezier in je laatste dagen bij het vrijwilligerswerk en nu alvast veel fun gewenst op je volgende onderneming
    Groetjes van Pa en dikke kisses en ook van Silver


  • 30 April 2012 - 19:17

    Anita:

    HELLOOOOOOOOOO Kimberly.

    Grappig he, die cultuurverschillen. Wat wij heel normaal vinden, is voor hen wereldvreemd.
    Zoveel mensen, zoveel verschillen!
    Fijn dat je het nog steeds naar je zin hebt.Nu bijna klaar en op naar de volgende belevenissen!
    Leuk hoor! Genieten maar!
    Wij gaan ook leuke tijden tegemoet, Jeroen,s housewarming, Sander,s trouwfeest in Zuid frankrijk!
    Nog veel plezier, groetjes ook van Andre, groetjes Anita XXXXXX

  • 03 Mei 2012 - 19:08

    Wendy Tas:

    Kimmie, morgen heel veel plezier tijdens je laatste dagje als vrijwilliger. Geniet ervan! Zal ook wel dubbel zijn, omdat je het zo naar je zin hebt! Maar je mooie avontuur gaat gewoon weer verder in Kaapstad :) Goede reis alvast zaterdag en geniet ervan meis!!!! xx Wenn

  • 04 Mei 2012 - 13:17

    Soraya:

    Hee meis,

    Hier nog een berichtje van me. Ik denk dat ik iets te vroeg heb gekeken voor je nieuwe verhaal maar die zal vast nog komen. Ik wens je alvast heel veel plezier morgen in Kaapstad! En ik ben benieuwd naar alle verhalen en belevenissen van daar!

    Dikke Knuff en Xxxjes

    Sosy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kimberly

Actief sinds 04 Maart 2012
Verslag gelezen: 648
Totaal aantal bezoekers 37512

Voorgaande reizen:

06 Juni 2012 - 09 Juni 2012

Dubai

12 Mei 2012 - 06 Juni 2012

Safari 24-day Kaapstad-Johannesburg

05 Mei 2012 - 12 Mei 2012

Kaapstad

28 Maart 2012 - 04 Mei 2012

Vrijwilligers werk Zambia

Landen bezocht: