Fullmoonrainbow, High tea, Home based care - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Kimberly Boone - WaarBenJij.nu Fullmoonrainbow, High tea, Home based care - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Kimberly Boone - WaarBenJij.nu

Fullmoonrainbow, High tea, Home based care

Door: Kimberlyboone

Blijf op de hoogte en volg Kimberly

08 April 2012 | Zambia, Lusaka

Woensdag 4 april.

Vandaag stond op de planning Home Based Care, een soort thuiszorg (maar dan net even anders;-)) en 's middag administratief werk met alle medical volunteers. Rond 7.45 uur werden we opgepikt met het busje om naar onze locatie te worden gebracht. Stephanie en ik mochten samen met Brave (medical projectleider) op pad. Onze rugzakken gevuld met medical stuff (paracetamol, vitamines, magnesium, verbanden, gazen, bloeddrukmeter, thermometer en nog een heleboel andere spullen). Het is overigens niet te vergelijken met de spullen in Nederland. De meeste spullen hier waren namelijk over de datum en echt steriel kennen ze hier ook niet.
De map met patiënten gegevens ging ook mee, in deze map stonden de gegevens van 192 patiënten. Dat zeg wel iets over hoe dik die map was. Het dorp waar we aankwamen was erg.. ja hoe zal ik het noemen..BASIC! Overal waar ik keek zag ik kinderen lopen. Allemaal zwaaide ze naar ons, erg leuk en ze noemde ons M'zunga, wat betekend blanken;-).
Bij aankomst bij onze eerste patiënt werd al gelijk een hand gegeven en er stoelen voor ons geregeld . Brave vroeg naar de naam van de patiënt en wij mochten het opzoeken in de map. Er zat voorin de map een register in met namen en daar achter de verwijzing van waar het staat in de map. Helaas voor ons zat er geen bepaald systeem in, dus niet op alfabet of op datum. Wat dus betekend dat we in die hele rits met namen (192) de juiste moesten zoeken. De namen zijn trouwens wel wat anders dan in Nederland. Geen Kees de Vries of Willem van Dijk. Maar meer namen als Muambo Muwjoewha of Dwinja Akoekoe. Het was dus een flinke uitdaging voor ons ;-) Af en toe ben je dus best lang bezig voordat je en naam gevonden heb!
Na het doen van de vitals (bloeddruk, temperatuur en hartslag). Vraag je naar de complains van de patiënt. Wat onder andere genoemd is : Hoofdpijn, buikpijn, pijn aan de benen, geen eetlust en pijn op de borst. Verder hebben we ook een aantal wonden gezien.
Bij de eerste paar patiënten deed Brave vooral het meest en wij keken vooral toe. Daarna namen Stephanie en ik het voortouw. De vitals en de administratie wisselde we steeds af. Eigenlijk de grootste taak wat we hebben is medicijnen uitschrijven. Bijvoorbeeld paracetamol, magnesiumtabletten, multivitaminen en nog een paar. Dus had iemand pijn schrijf je paracetamol voor. Heeft iemand geen eetlust dan schrijf je multivitamine voor. We mogen zelf bepalen voor hoe lang en hoe vaak. Echt te bizar. Steef en ik zijn verpleegkundigen, maar er zijn ook medical volunteers die dus helemaal geen ervaring hebben in de medische wereld. Gelukkig hebben wij wel enige ervaring. Ik heb me deze ochtend over een hoop dingen verbaasd. Bijvoorbeeld als iemand een wond heeft, wordt er een paracetamol tablet gemalen tot poeder en deze in de wond gestopt om dus schijnbaar de pijn te doen verminderen. Strange isn't?.
Na deze ochtend besef je zo goed dat het in Nederland zoveel beter geregeld is, de mensen van hier weten niet beter, gelukkig maar..
Einde van de ochtend hadden we totaal 8 patiënten gezien. Na de gezamenlijke lunch zijn we lekker bij het zwembad gaan liggen! Om 13.45 werden we opgeroepen dat we weer aan de slag moesten, zoals ik al zei mochten we administratief werk gaan doen. Gelukkig was het in het volunteer house en dit keer met alle medical volunteers. Gezellig dus. De bedoeling was om de mappen met patiënten gegevens door te lopen en te turven hoeveel patiënten zijn bezocht van jan t/m maart 2012 Een vrij simpel klusje dus. Tijdens het doorlopen van de mappen kwam ik patiënten tegen die voor het laatst bezocht zijn in 2008. Ik snap niet waarom dat niet in een soort archief gaat, dat is 4 jaar geleden de kans dat die gene is overleden is redelijk groot. Er zal wel een logica achter zitten ofzo. Misschien kom ik er nog wel achter.. Gelukkig waren we vroeg klaar zodat we het laatste uurtje voor de dinner nog lekker bij het zwembad konden liggen!
Morgen gaan we heel de dag Home based care doen ik ben benieuwd!

Donderdag 5 april

Vandaag hebben we een hele dag home based care gedaan. Dit was ergens ver weg van het volunteerhuis vandaan vandaar dat we er een hele dag bleven. Lunchen zouden we dan ook daar doen.
Een dag van te voren was er en planning gemaakt. Stephanie, Cinthia en ik zouden de drive doen. Dit houdt in dat we met het busje gebracht worden naar de verschillende village's. De andere 3 medical volunteers zouden de long walk home based doen. Dat betekend dus dat er veel gelopen gaat worden.
Van te voren werd er al gewaarschuwd minimaal 2.5 tot 3 Liter water mee te nemen zowel ook een goede zonnebrand. Ook wc papier moest meegenomen worden want ja WC's hebben ze daar niet in de village.
Stephanie en ik hadden gister al eerder de home based care gedaan, daarom wisten we wel een beetje hoe en wat. Voor Cinthia was het de eerste keer. Doordat we met z'n drieën waren konden we mooi de taken steeds verdelen. De ene keer deed ik de bloeddruk en temperatuur en de andere keer de administratie. Door de verdeling ging het redelijk snel. We hebben veel verschillende patiënten gezien. De eerste patiënt was een erg zieke man waarvan ze dachten dat hij gister al overleden was en vandaag toch weer ging ademen, best heftig dus! De meeste mensen die we zagen hadden hoofdpijn en krijgen dan ook paracetamol en het advies meer te drinken. Ook mensen die het advies kregen naar de Clinic te gaan omdat ze er van verdacht worden malaria of tuberculose te hebben. Verder hebben we veel verschillende wonden gezien. En zelfs kleine babytjes, zo schattig! De “huizen” waar de mensen in wonen waren echt een paar takken en een rieten dak, veel meer was het niet. Bijna elk huishouden heeft kippen en/of geiten en ook zag je een hoop honden. Deze waren overigens best zielig. Sommige hadden gigantische wonden en waren ook erg mager. Overal zie je kinderen, vooral hele jonge kinderen. De mensen waren erg vies en overal zag je vliegen. Het is heel bizar voor te stellen dat die mensen zo kunnen leven. Echt ongelofelijk.
De bus kon ons, om onbekende reden, ineens niet meer weg brengen waardoor we alles moesten lopen.. Ik denk dat we zo'n 8 a 10 km hebben gelopen die dag in die hitte. De paden waar we opliepen waren erg hobbelig en overal lagen stenen. Het was af en toe best zwaar soms liepen we 20 minuten achter elkaar, om van hutje naar hutje te lopen. Gelukkig was het landschap prachtig en genoot er dan ook echt van waardoor het zeker geen straf was. Ondanks dat het zwaar was vond ik het een erg leuke dag. Ik heb een hoop gezien en we zijn ook lekker in beweging geweest. Het uitzicht daar was prachtig! Ik ben zo erg verkleurd dat ik mijn shirtje nog aan heb zonder hem aan te hebben:P
Na deze indrukwekkende dag begon voor ons het paasweekend! Heerlijk 4 dagen vrij om leuke dingen te gaan doen. Morgen gaan we met alle volunteers High thea'en. Wat ik uit andere blogs kon halen van andere mensen schijnt het heel leuk te zijn. Dus we'll see.

Vrijdag 6 april

Vandaag begon onze dag heerlijk aan het zwembad. De andere volunteers gingen naar de Vicotoria falls. We gingen niet mee omdat we het een week eerder al gezien hadden en aangezien het niet gratis is vonden we een ochtendje bij het zwembad ook prima.
'S middags rond 15.00 uur werden we opgepikt door een taxi om met ongeveer 8 vrijwilligers te gaan high tea-en. Onderweg in de taxi wees de taxichauffer voor ons ineens naar iets.. en wat bleek nou.. er stonden gewoon olifanten!! Ik was de enige die het zag van onze taxi en het was ook maar echt een fractie van een seconde! Maar zo gaaf:D! Echt zo bijzonder om olifanten in het wild te zien.. Ik kan niet wachten tot de Safari, dan zullen we er denk ik meer gaan zien!
Bij het Royal Livingstone Resort (5 sterren) keken we onze ogen uit!! zo mooi en chique echt wauw. Gek als je er over na denk wat een verschil met wat we gister hadden gezien. Huisjes die bestonden uit een paar takken en een rieten dak en dit was totaal het andere uitersten. Nog geen paar kilometer van elkaar verwijderd...
De high tea was echt waanzinnig! Echt super veel keus uit heerlijke zoete en hartige hapjes echt heerlijk allemaal. Heel chique en op de achtergrond hoorde je iemand piano spelen. Heel bijzonder Na de high tea zijn we, met een aardig volle maag, is buiten gaan kijken. Ook dit was werkelijk prachtig. Een heel mooi zwembad en prachtig uitzicht op de Zambezi River, ook de falls kon je hiervandaan goed zien. Echt een plaatje. Overal liepen super schattige aapjes. Na wat mooie foto's te hebben gemaakt met op de achtergrond de ondergaande zon, zijn we een stukje verder gaan lopen. En wat bleek er liepen veel zebra's, super kick. Ik heb er nog geen meter vandaan gestaan en ook super veel foto's gemaakt. Dachten we al het moois al gezien te hebben deze dag, zagen we in eens een Giraffe op het resort! GE-WEL-DIG! We werden er helemaal hyper van. Alleen maakte we hierdoor helaas ook iets teveel geluid, waardoor de giraffe de benen nam. Ik wist overigens niet dat een giraffe zo hard kon lopen. Het zag er erg komisch uit. Gelukkig heb ik hem nog wel op de foto kunnen krijgen, nog geen 3 a 4 meter van mij vandaan! Great:) Het was een erg gezellig middag/ avond met alle volunteers op het resort. Het is volle maan wat inhoudt dat je een regenboog kan zien bij de falls. Ja een REGENBOOG in het donker, door de maan!! We moesten wachten tot 20.00 uur en daarna zijn we naar de falls gelopen. Moeilijk vond ik het te geloven dat je echt een regenboog kan zien in het donker ik moest het allemaal nog maar zien!
En ja hoor, aangekomen bij de falls zagen we gewoon een regenboog. Het was ongelofelijk. Ik wilde het op de foto maar dit bleek niet zo makkelijk. Na wat hulp van Tobias aan mijn instellingen van mijn camera is het dan toch gelukt! Een super ervaring, iets wat ik nooit meer zal gaan vergeten!
Het was een geweldig leuke dag, met alle volunteers. Ik heb in zo'n korte tijd dat ik hier ben al zo veel moois gezien..

Zaterdag 7 april

Vandaag zijn we met een aantal volunteers naar de Local market geweest. Dit was erg leuk. Kraampjes vol met allemaal hand gemaakte souveniers. Ik keek mijn ogen uit. Als ik de ruimte had in mijn backpack had ik alles wel mee willen nemen. Ik heb me eigen in gehouden, ik heb alleen een tas gekocht.
'S avonds zijn we met 5 meiden en 1 jongen gezellig uiteten geweest bij Cafe Zambezi. Hier verkopen ze een hoop local food. Ik ging toch maar voor iets vertrouwds, een pizza magrethita;-)
Na het eten zijn we met alle Volunteers gaan stappen! Niet het stappen als in Nederland maar het was erg gezellig! Echt een leuke avond gehad.

Zondag 8 april

Vandaag werden we wakker rond 11.00 uur. De staff zouden pancakes gaan bakken voor ons omdat het Pasen is. Toen ik wakker werd schrok ik me rot. Ik had er al een paar op mijn knie maar overal waar ik keek en voelde had ik misquito bites. Ik heb een poging gedaan om ze te tellen. Ik kwam uit op 82. Toen ik naar de badkamer liep en in de spiegel keek zag ik dat heel mijn rug en armen onder zaten. Vreselijk! Ik denk dat ik er meer dan 130 heb. Ik ben naar de staff gelopen en zij adviseerde mij om een Antihistamine tabletje in te nemen. Wat het precies is weet ik nog niet Ik ben nu geswitchd van bed, want misschien is het dus een of ander beestje in mijn bed. Nou ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen, het jeukt in iedere val verschrikkelijk.
De pancakes waren heerlijk! Toch nog een beetje een paasgevoel.. We hebben zelfs met alle volunteers chocolade eieren gezocht. YEAH!
De rest van de dag lekker bij het zwembad hangen. En vanavond gaan we voor 20.000 Kacha, dat is in euro's ongeveer 2.80 ! uiteten. Het is gelijk een dinner show. Dus ik ben benieuwd!!
Morgen zijn we ook vrij en dan gaan we met een grote groep fietsen door Livingstone. Zo doe ik toch nog iets aan beweging hier. ;-)

Voor de gene die hem nog niet hadden dit is mijn zambiaanse nummer:

+260977257452

Veel liefs Kimberly
Nogmaals bedankt voor alle reacties super leuk!! en dat is ook een beetje mijn drive om door te gaan met het typen van deze verhalen, aangezien het best veel tijd in beslag neemt:)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxx


  • 11 April 2012 - 10:23

    Jan Verbeeten :

    Beste Kimberly,

    Hoorde van je vader dat je all the way to Zambia bent gegaan als vrijwilligster. Wat een mooie ervaring zal je opdoen. Komt goed van pas bij je opleiding denk ik zo. leuk je verslagen te lezen, al maak je wat mee zeg! maar aan een zwembad beginnen is ook niets mis mee. En een Giraffe ontmoeten is ook niet alledaags, prachtig.
    Zal je blijven volgen...still 23 dagen te gaan.
    Veel succes en uiteraard plezier met dit mooie werk.
    (j.verbeeten@upcmail.nl)
    Groetjes Jan Verbeeten, Amsterdam. nultwintig voor intimie......!haha

  • 13 April 2012 - 16:19

    Huib Van Koppenhagen:

    Ha die Kimberly,
    Even voor de goede orde voordat jij denkt: wie in hemelsnaam is die Huib. Ik ben de muziekvriend van je pa. Onze gezamenlijke band: hoe kan het anders: Manfred Mann's Earth Band. Ik hoorde van hem dat je nu in Zuid-Afrika zit. Leuke verslagen zeg en je hebt een hoop lol, lees. Ik ben daar 10 jaar geleden geweest. ( alle parken in het Noorden gezien+ Johannesburg, Pretoria, Durban) Geweldige ervaring allemaal. Natuur super en de mensen alleraardigst. Wel uitkijken in Johannesburg en Durban vwb criminaliteit. Verder nergens geen problemen. Nou geniet er van zodat je mooie herinneringen meer naar Holland terugneemt. Oh ja: nog proficiat met het behalen van je diploma. Groetjes van Huib uit het mooie Brabant!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kimberly

Actief sinds 04 Maart 2012
Verslag gelezen: 542
Totaal aantal bezoekers 37507

Voorgaande reizen:

06 Juni 2012 - 09 Juni 2012

Dubai

12 Mei 2012 - 06 Juni 2012

Safari 24-day Kaapstad-Johannesburg

05 Mei 2012 - 12 Mei 2012

Kaapstad

28 Maart 2012 - 04 Mei 2012

Vrijwilligers werk Zambia

Landen bezocht: